16-01-2012
Min baggrund
Først
vil jeg præsentere min baggrund. Jeg er uddannet civilingeniør med kemi som
speciale. Jeg har været ansat, dels i den kemiske industri, dels ved
Arbejdstilsynet. Det sidste sted har jeg arbejdet meget med arbejdsrelaterede
sygdomme, herunder været vant til at læse lægevidenskabelige artikler. Tillige
har jeg været på kursus i Epidemiologi og Statistik samt været med i to
forskningsprojekter under Kræftens bekæmpelse. Jeg fik diagnosen prostatakræft
den 25/2-03 og er begyndt at tage Profamid
den 9/4-03 og får nu Procren Depot.
Min interesse for kost og sclerose skyldes, at min kone har en langsom udviklende sclerose og at jeg tilfældigt opdagede, at der var en sammenhæng mellem sclerose og kost herunder D-vitamin. Dette har medført et større litteraturstudie i kost og sclerose. Efterhånden fandt jeg ud af, at D-vitaminmangel var medvirkende årsag til en række sygdomme som knogleskørhed, de autoimmune sygdomme (sukkersyge type 1, sclerose, leddegigt, psoriasis mm), hjertekarsygdomme og kræft og at disse sygdomme helt eller delvis kunne undgås ved at give tilstrækkelig D-vitamin til den danske befolkning. Dette medførte, at jeg udførte et litteraturstudie i D-vitamin og en rapport, som jeg sendte til Fødevaredirektoratet, hvorunder vitaminer hører. Disse nedsatte derefter et udvalg for, at undersøge litteraturen om D-vitamin med henblik på ændring af anvisningerne. Rapport fra udvalget kom juli 2004 efter hårdt pres fra mig. Rapporten giver mig ret i, at den danske befolkning mangler D-vitamin. Når det kommer til, hvad der skal gøres, indeholder rapporten kun små fremskridt. I juni 2010 kom DTU Fødevareinstituttet med rapporten: ”D-vitamin”. Her indrømmede man, at D-vitamin nedsætter risikoen for fald og knoglebrud. For andre sygdomme angives gode indicier for effekt. Med hensyn til at gøre noget ved D-vitaminmanglen i Danmark, så forhaler man kun indsatsen. Der er behov for en kraftig indsats for at få stoppet D-vitaminmanglen, få stoppet nye tilfælde af de alvorlige sygdomme og stoppe udviklingen af nogle af disse.
Da jeg har fået påvist prostatakræft, har jeg også arbejdet for at finde midler mod dette. Jeg har fundet ud af, at isoflavoner, D-vitamin, fiskeomega-3-fedtsyrer, grøn te, lycopene, prostasan, cayennepepper, gamma-tocoferol, resveratrol, K2-vitamin og syrebehandlet pectin hæmmer udviklingen.
Det jeg skriver, er på grundlag af videnskabelige
undersøgelser beskrevet i anerkendte videnskabelige tidsskrifter. Jeg har brugt
en lægelig database til at finde relevante videnskabelige artikler.
Udviklingen og behandling af min sygdom fremgår af efterfølgende skema:
PSA for Karl Favrbo.
Målt
PSA
Dato µg/l
14-02-03 42 Startet
indtaget 100myg/dag D-vitamin i ca ½ år forud. Startet med at drikke grøn te.
17-02-03 40
09-04-03 54 Startet
behandling med 3*250mg Flutamid pr dag. Startet
indtag af 110 mg/d Isoflavoner+ ca 100mcg/d selen +30
mg/d E-vitaminblanding
23-07-03 0,75 Stoppet Flutamidbahandling
og startet med LHRH-agonist: 11,25 mg procreninj. hver 3.måned.
07-10-03 0,41
07-01-04 0,27 Øget
indtag til 220 mg/dag Isoflavoner
06-04-04 0,25 Startet
indtag af 1 tablet/d Prostasan"
28-05-04 (0,2) Måling
generet af lav blodprocent .
12-07-04 (0,14) Måling generet af
lav blodprocent og blodtransfusion muligvis på grund af indtag af alfa-tocoferol.
13-10-04 0,22
12-01-05 0,27 Startet
med ”Lavt fedt kur” og indtag af omega3-fedttabletter.
18-04-05 0,27 Startet med 30mg/d lycopene og skiftet til
60mg/d Natur E, Bertelsen
15-07-05 0,26 Stoppet Prostasan-indtag
10-10-05 0,25 Startet 90mg/d Cardi-E,
Stoppet Natur E.
09-01-06 0,41 Startet indtag af 1 tablet/d Prostasan. Øget indtag til 150myg/d D-vitamin og (1000 mg/d
isoflavoner +200 mg/d Soynatto
fermented soyfood).
Startet (718 mg Gamma E Mixed Tocopherols og
40 mg Sesam seed lignan extract). Stoppet
Cardi-E.
05-04-06 0,35 Øget indtag til (1500 mg isoflavoner
+300 mg Soynato fermented soyfood) og (6000mg/d fiskeolie + 60mg/d Sesam)
26-06-06 0,30 Startet Zometabehandling hver 4. uge.
18-07-06 0,35
08-09-06 0,43
04-12-06 0,43
29-01-07 0,51
07-05-07 Startet (1000mg/d blåbærekstrakt +400mg/d granatæbelekstakt) + 3mg Bor
16-05-07 0,59
13-08-07 0,55 Øget D-vitamin til 175µg/dag.
05-11-07 0,83 Stoppet (1000mg/d blåbærekstrakt +400mg/d granatæbelekstakt) + 3mg Bor. Startet 6stk Natur-Drogeriet Caye kapsler (cayennepeber).
05-12-07 Serum Hydroxyvitamin D: 74 nmol/l.
28-01-08 1,1 Startet (1000mg/d blåbærekstrakt +400mg/d granatæbelekstakt) +2,4g cayennepeber. Øget D-vitamin til 245µg/dag.
21-04-08 0,83 Stoppet E-vitamin og Selentilskud på grund af mulig grå stær.
21-04-08 Serum Hydroxyvitamin D: 111 nmol/l.
14-07-08 0,92
15-08-08 Øget D-vitaminindtag til 310µg/dag.
26-09-08 1,1 Startet indtag af 400 mg Bio-Curcumin. Startet indtag af Losazid mod højt blodtryk.
22-12-08 1,3 Serum Hydroxyvitamin D: 141 nmol/l. Øget D-vitaminind tag til 375µg/dag.
01-03-09 +718 mg gamma-tocoferol +40 mg Sesam seed.
19-03-09
1,9 Serum Hydroxyvitamin D: 169 nmol/l.
Stoppet Bio-Curcumin og Blåbærekstrakt+granatæbleekstrakt
på grund af manglende effekt. Startet indtag af 3 gange
15-06-09 1,7
07-09-09 2,2 Stoppet indtag af Eco Nugenics, PectaSol .
01-10-09 Startet indtag af Metformin Bluefish mod forhøjet sukker i blodet.
15-10-09 Erstattet Losazid med Centyl mite og Ramipril Hexal. Startet indtag af 250 mg/dag resveratrol .
25-11-09 2,2
17-02-10
2,5 Serum Hydroxyvitamin D: 151 nmol/l. Startet indtag af 3 gange
20-03-10 Øget indtag af D-vitamin til ca500 µg/dag.
14-05-10 2,1
15-07-10 2,8
11-08-10 Stoppet Pecta Sol.
23-08-10 3,7 Under behandling med Ciprofloxacin Actavis.
13-09-10 Startet Pecta Sol igen.
10-10-10 Stoppet Pecta Sol.
10-10-10 Startet Essential Fat-Soluble Nutrient.
15-11-10 Opereret prostata for at forbedre udløb fra blæren.
21-11-10 Startet varieret Pecta Sol. En måned Pecta Sol og en måned uden Pecta Sol.
24-11-10 0,88
14-03-11 0,76
10-06-11 1,1 D-vitamin: 188 nmol/l.
04-10-11 1,4 D-vitamin: 196 nmol/l
13-12-11 1,6
sol
Rent videnskabeligt
kan der ikke udledes noget heraf, men det er imidlertid ikke i modstrid med, at
mine supplerende indtag har en effekt.